Co piją boomersi, millenialsi i zetki, czyli o nawykach kawowych różnych pokoleń 

Kawa jest czymś więcej niż tylko napojem, to rytuał i wyraz osobowości. Preferencje kawowe ewoluują wraz z kolejnymi pokoleniami. Zmieniają się ze względu na zmiany w stylu życia, wartościach i nowych technologiach. W tym artykule odkryjemy, co kryje się w filiżankach Boomersów, Pokolenia X, Millenialsów i Gen Z, zagłębiając się w świat kawy widziany ich oczami. 

Zacznijmy od pokolenia Baby Boomers, czyli osób urodzonych w latach 1946-1964. To pokolenie traktuje kawę jako stały element swojej codzienności, rytuał i chwilę do relaksu, a nie wyraz osobistego stylu. Boomersi sięgają najczęściej po klasyczne rodzaje kaw, takie jak espresso, czarna kawa i kawa z mlekiem. Doceniają proste smaki i naturalne aromaty, unikając tym samym urozmaiceń smakowych w postaci dodatków. Większość z nich pozostaje wierna tradycyjnym metodom parzenia kawy, takim jak kawiarka czy ekspres przelewowy. Kawę często łączą z wykonywaniem innych czynności np. czytając gazety lub spotykając się z przyjaciółmi. Pokazuje to, że wolą przygotowywać ją w domowym zaciszu, a nie kupować w kawiarniach. 

Pokolenie X, czyli urodzeni między 1965-1980 rokiem balansują pomiędzy tradycją a nowoczesnością. Oznacza to, że doceniają jakość i tradycję, a jednocześnie pragną próbować nowych smaków. Najczęściej wybierają cappuccino, latte, macchiato, a także testują dodatki smakowe, co pozwala łączyć im klasyczne smaki i nowoczesność. Cenią alternatywne metody parzenia, takie jak Chemex czy Aeropress. Kawa jest dla nich pretekstem do spotkań biznesowych, randek i wspólnych spotkań ze znajomymi. Wybierają kawiarnie i są otwarci na nowe trendy. Popularne są dla nich kubki termiczne, które pozwalają zabierać kawę na wynos. Warto wspomnieć, że to pokolenie zaczęło eksperymentować z kawą na zimno, co wpłynęło na jej popularność na całym świecie. 

Millenialsi to pokolenie, które zrewolucjonizowało sposób picia kawy. Urodzeni w latach 1981-1996 są świadomi jakości i traktują kawę jako element stylu życia. Przykładają dużą wagę do pochodzenia kawy i preferują ziarna fair trade. Lubią eksperymentować z dodatkami, takimi jak syropy smakowe, przyprawy np. kardamon, cynamon i różnymi rodzajami mlek roślinnych. Ich ulubione wybory to flat white, latte z mlekiem roślinnym (np. owsianym, kokosowym, migdałowym, ryżowym, sojowym) i cold brew. Cenią sobie szybkość i wygodę, zamawiają kawę online i regularne odwiedzają kawiarnie. Millenialsi mają bardzo nowoczesne podejście do kawy, co potwierdza częste wybieranie roślinnych mlecznych alternatyw oraz eksperymentowanie z nowymi metodami parzenia, takimi jak drip czy V60. 

Gen Z to najmłodsza grupa kawoszy urodzonych po 1997 roku, której nawyki wyznaczają przyszłość rynku kawy. Dla nich kawa jest częścią cyfrowego stylu życia i sposobem na wyrażanie siebie. Kochają kreatywne napoje kawowe takie frappuccino, kawy mrożone z bitą śmietaną, matcha latte czy napoje z dodatkiem karmelu, czekolady, pianek i ciasteczek. Popularne są również wszelkie nowości np. napoje z dodatkiem kolagenu i superfoods, co pokazuje, że interesują się zdrowiem i podążają za trendami. Głównym źródłem inspiracji są dla nich media społecznościowe takie jak TikTok i Instagram. To one wyznaczają trendy, kreują styl życia i nasilają ich wybory. To właśnie w Internecie dzielą się viralowymi przepisami na kawę, czy estetycznymi zdjęciami. Gen Z często wybiera stylowe kubki i ekspresy, które stają się częścią ich domowej estetyki. Najczęściej zamawiają kawę na wynos. 

Zmiany preferencji kawowych na przestrzeni lat ukazują jak zmieniają się potrzeby i wartości poszczególnych pokoleń. Podczas gdy Boomersi doceniają prostotę, Millenialsi i Gen Z stawiają na kreatywność. Ciekawostką jest, że z początkiem nowego wkroczyliśmy w erę nowego pokolenia. 1 stycznia 2025 roku świat powitał pierwsze dzieci należące do Generacji Beta. Ich narodziny będą napewno kolejnym przełomem na rynku kawy, jednak najpierw muszą trochę podrosnąć, aby stać się kawoszami. 

Różnorodność panująca między poszczególnymi preferencjami pokoleń, zmusza producentów i kawiarnie do dostosowywania swojej oferty na bieżąco do panujących trendów. Dzięki temu na rynek kawowy wkraczają nowe technologie, aplikacje mobilne i rozwiązania przyjazne środowisku, które pozwalają odpowiadać na potrzeby młodszych pokoleń, jednocześnie szanując tradycjonalizm starszych miłośników kawy. 


Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0